ПО-ДОБЪР СЪН С GABA

GABA е инхибиращ невротрансмитер в нашия мозък. GABA се освобождава от специфични неврони (габаергични неврони) и се свързва с 3 различни типа рецептори (GABA рецептори). Тези рецептори имат обща инхибиторна активност, поради което се експлоатират от множество успокоителни, хипнотични или миорелаксиращи лекарства (инхибирането действа и на нивото на мускулния тонус). В тази статия ще видим каква е основната функция на GABA и как да интегрираме същата активна съставка с цел постигане на успокояващо действие, както и подобряване качеството на съня.

БАЛАНСЪТ GABA

GABA е от съществено значение за осигуряване на баланс между състояние на релаксация и будност. В деликатния баланс сън/будност влизат в действие няколко системи:

  • SNA (автономна нервна система), която преминава от парасимпатиковата (релаксация) към ортосимпатиковата (борба или бягство, борба или бягство)
  • съотношението в мозъка между допамин (възбуждане) и серотонин (успокояващо)

Така че, за да се осигури качествена почивка сън-средата-екосистемата, която се създава на ниво мозък, е фундаментална и дисбалансът във функцията на GABA може дори да доведе до психологически разстройства като тревожност, безсъние и депресия.

ИЗКЛЮЧИТЕЛНИТЕ ЕФЕКТИ НА GABA

Както вече очаквахме, GABA е най -важният инхибиторен невротрансмитер в тялото, което означава, че намалява активността на невронните клетки в мозъка и централната нервна система, с ефект на преместване на мозъка и тялото на по-високо ниво релаксация. Чрез инхибиране на нервната активност (ортосимпатиковата система), GABA улеснява съня, намалява умствения и физически стрес, намалява тревожността и допринася за по-меко и спокойно настроение. GABA също играе важна роля за регулиране на мускулния тонус.

В комбинация с глутамат, най-важният възбуждащ невротрансмитер в тялото, GABA допринася значително за хомеостазата или за цялостния психически и физически баланс на тялото. GABA играе роля в правилното функциониране на имунната и ендокринната система на организма, както и в регулирането на апетита и метаболизма. Съществуват и интересни нововъзникващи изследвания за ролята на GABA за здравето на червата и стомашно-чревната функция, където тя може да работи в подкрепа на подвижността, да контролира възпалението и да поддържа функцията на имунната система и да подпомага регулирането на хормоналната активност.

Винаги помним, че червата са вторият ни мозък!

За да оценим ползите, трябва да се запитаме: какво се случва, ако активността на GABA е ниска или недостатъчна? Ще имаме увеличение от:

Продължават до ден днешен дебатите за това как добавките на GABA действа в организма и как механизмите им на действие могат да се различават от GABA, произвеждана вътрешно от организма. По-конкретно, учените не са постигнали консенсус относно факта или ефективността, с която допълнителната GABA преминава през т. нар. “кръвно-мозъчна бариера”, тоест колко добре се движи от кръвния поток директно към мозъка. Следователно има нужда от допълнителни проучвания в литературата за ефектите на GABA като хранителна добавка, включително как GABA може да повлияе на нервната система през червата.

GABA И СЪНЯТ НИ

Както е лесно да се предположи, GABA активността на тялото е важна за съня. GABA позволява на тялото и ума да се отпуснат, заспиват и спят спокойно през цялата нощ. Ниската активност на GABA е свързана с безсъние и прекъснат сън. В литературата се вижда, че нивата на GABA при хора с безсъние са почти 30% по -ниски от тези без нарушения на съня. И тези ниски нива на GABA също съответстваха на една нощ с по-неспокоен и буден сън. Лекарствата за сън, произведени от големи фармацевтични компании, включително тези със золпидем (Ambien и други) и екзопиклон (Lunesta и други), експлоатират точно баланса на GABA в тялото, за да увеличат седацията и съня. Изследванията показват, че отрицателен страничен ефект на тези лекарства за сън, халюцинации, може да бъде резултат от техните промени в активността на GABA. Има сравнително ограничени проучвания, изследващи преките ползи от допълнителния GABA за сън. Друго скорошно проучване показа, че комбинация от GABA и 5-HTP (тази комбинация ще откриете в продукта REGEXIL) може заедно да подобри качеството на съня и да увеличи продължителността на съня. Всичко това ни кара да се надяваме на по-нататъшни изследвания и прозрения за връзката GABA и съня.

GABA,  СТРЕС И ТРЕВОЖНОСТ

Като естествен химикал, произвеждан от тялото, основната роля на GABA е да намалява активността на невроните в мозъка и централната нервна система, което поставя тялото в състояние на по -голяма релаксация и облекчава стреса и тревожността. Това ни кара лесно да разберем как има положителен ефект върху нивата на стрес и тревожност. Допълнителните GABA могат да помогнат за съня, като улеснят релаксацията и осигурят облекчение от тревожност и стрес. Въпреки че, както бе споменато по-горе, в литературата все още е дебат за ефективността на интеграцията на GABA за намаляване на тревожността и стреса, важно е да се отбележи, че GABA, под формата на добавка, може да има други начини за отпускане на тялото и облекчаване, също чрез активността на GABA в чревния микробиом.

С напредването на научния дебат някои проучвания показват, че GABA е ефективен за намаляване на тревожността и увеличаване на релаксацията. Малко проучване на група от 13 възрастни показва, че GABA е ефективен като релаксираща и успокояваща тревожност, като забавените мозъчни вълни се наблюдават в рамките на един час след приема на добавката. Това проучване също установи стимулиране на имунната система, което предполага, че допълнителният GABA може да подобри имунитета при хора, страдащи от психически стрес. Друго по -голямо проучване изследва ефектите на 100 милиграма GABA при група хора, които наскоро са се заели със стресираща умствена задача (психически упражнения). Учените измерват забавяне на мозъчните вълни при хора, приемали GABA, което показва облекчаване на психическия стрес. Друго проучване е тествало ефектите на GABA при хора, които са били на път да вземат стресиращ тест по математика. Хората, които са яли шоколад, инфузиран с GABA, се възстановяват по-бързо от стреса, свързан с теста, включително промени, които намаляват стреса до променливостта на сърдечната честота.

GABA КАТО ХРАНИТЕЛНА ДОБАВКА

Научните изследвания показват, че интеграцията на GABA може да насърчи съня именно защото, като се свързва с инхибиторните рецептори, всичко това води до насърчаване на отпускане на мускулите и нервния тонус като цяло. Освен това GABA е в състояние да намали тревожността и да има успокояващо действие като цяло. Излязоха и доказателства, че специална формула на магнезия, тази на магнезиевия бис-глицинат (магнезий, свързан с две молекули глицин – продуктът се нарича Magnesax), помага много на GABA и това ще е много интересна тема, която ще изследваме по-подробно малко по-нататък във времето. 

Обратно към раздел “Хранителни добавки”.

2 Коментари

  1. Здравейте, искам да потвърдя написаното от вас … само със 2 х 200 мг ГАБА аз наистина подобрих съня си. Не визирам точно вашата GABA, но съставката работи, наистина. Продължавайте с интересните и достъпни за нас статии, страхотни сте!!

    1. Здравейте Жана,

      GABA на Yamamoto Research, да е различна – в доза, продуктът съдържа 500 мг активност. Ние сме доставили много такива опаковки на наши клиенти и те споделят същото. И чрез Вашият коментар, вече сме спокойни, че просто трябва единствено да се показват повечето ползи … Благодарим за оценката, следете ни!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *