РАВНОМЕРНО БАЛАНСИРАНА ДИЕТА – ОПИСАНИЕ, ДЕЙСТВИЕ, ПОЛЗИ И ПРИЕМ (ПРИЛОЖЕНИЕ)

Равномерно балансираната диета (РБД) е модел на хранене, който има своите специфики и ползи. В настоящият материал, равномерно балансираната диета (оптимална диета) ще бъде разгледана не като средство за отслабване или лечение (така, както се описва навсякъде в интернет), а като належащ модел на хранене, спрямо Вашето собствено ДНК за хранене и/или моментни нужди (конкретно заболяване или оплакване).

Равномерно балансираната диета (РБД) е класически модел на хранене, за поддържане на постигната вече цел и форма, или за водене на целесъобразен начин на живот. Идеята на този тип хранене е закодирана в калорийния порцион на трите макронутриента – калориите на протеините, мазнините и въглехидратите. Лично аз считам за най-правилен методът на хранене 45-45-10%. Протеините и въглехидратите съдържат почти еднакви калории, за всеки 100 грама суровина. Затова, оеднаквявам в моите насоки при работа с клиенти съотношението между тези два макронутриента, но разпределям видовете протеини и въгехидрати през деня, по няколко критерия:

  • простите въглехидрати само сутрин или след тренировки
  • комплексните въглехидрати навсякъде във всяка една порция храна, без вечерята (за сметка на мезнините)

Кои храни участват в РБД? Спектърът е широк и най-добре казано – балансиран! Причината е една основна – приема се по правило, че на РБД диета се подлага този човек, който вече е постигнал някаква форма, тегло и визия. Или е клинично здрав! Равномерно балансираната диета например не е за хора с кисела среда и алкално киселинен дисбаланс, но пък е перфектна за всички работещи хора, например и хора с натоварено ежедневие.

В раномерно балансираната диета участват и трите макронутриента:

  • мазнини – тук се включват всички видове масла: от тиквено семе, ленено семе, масло от маслини, слънчогледово и бадемово и други. Тук влизат всички видове ядки – кашу, бадем, лешник, макадамия и други. Както и мазнинни храни като авокадо, маслини и други.
  • протеини – включват се както бързите протеини (яйчен белтък, пилешко месо, бели риби), така и по-калоричните източници на протеин (заешко, агнешно, пуешко, свинско, конско). От млечен хакарткетр, тук е мястото за сирена и кашкавални изделия. Растителните протеини остават непроменени.
  • въглехидрати – почти всички въглехидрати влизат тук. От простите – мед, стафиди и сушени плодове, плодове и рафинирана захар, както и диетични сиропи. От комплексните захари – картофи, ориз, елда, киноа, паста, грах, леща и други. Разбира се, тук влизат и други подкатегории храни и спътници на храната: подправки – всички, като черен пипер, червен пипер, чесън, къри, сол и други; заливки – тук влизат диетичните маринати; напитки – фрешове, чиста трапезна вода, минерална вода, смути сокове.

ПОЛЗИ НА РАВНОМЕРНО-БАЛАНСИРАНАТА ДИЕТА

Именно, защото присъстват много храни, балансирано разпределени и като калории и като порции в менюто ви, не би трябвало да се очакват оплаквания като:

  • главоболие
  • лош сън
  • запек
  • отпадналост и т.н.

Чрез РБД вие интегрирате всеки ден пълната и оптимална доза натурални витамини и минерали. Храните се разнообразно, нищо реално не ви липсва.

ПРОБЛЕМИТЕ СВЪРЗАНИ С РАВНОМЕРНО БАЛАНСИРАНАТА ДИЕТА

Малкото проблеми (минуси) на равномерно балансираната диета са, че не може да се прилага при установено алкално-киселининен баланс например. Този начин на хранене е неприложим също така за веганите и всички вегетарианци.

ПРИЛОЖЕНИЕ (ПО МЕДИЦИНСКИ И УЕЛНЕС ПОДБУДИ) И ИНТЕГРИРАНЕ НА РАНОМЕРНО БАЛАНСИРАНАТА ДИЕТА

Уленес приложението на този тип хранене е сравнително широко – за поддържане на тегло и здраве в разумни килограми и уелнес състояние. Ао искате да се храните целесъобразно, спазвайте РБД. Яжте по-разнообразно, гответе диетично, а не с пържено и панирано. Режимът е идеален за работещи хора в офис, за интелектуалци и спортуващи кондиционно. Напълно безопасен и безвреден режим на хранене.

Особено подходящо е храненето по равномерно балансирана програма (диета) при казуси като:

  • възстановяване след операции

ПРАВИЛНО ПРИЛОЖЕНИЕ НА РАВНОМЕРНО БАЛАНСИРАНАТА ДИЕТА

Определете вашата цел и изчислете вашите собствени калории. Можете да подложите калориите ви (BMI) в дефицит или излишък. От тук нататък, спазвайте и други няколко постулата:

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *